Niet pochýb o tom, že obrázky sú neoceniteľnou súčasťou online sveta. Grafiky a fotky potrebujeme pre návrh väčšiny webových stránok, následne pomáhajú získať ich návštevníkom informácie ohľadom vami ponúkaných služieb. Skvelá vizuálna stránka internetovej stránky si ale môže vyžiadať svoju daň. Obrázky často bývajú príčinou slabého výkonu stránky. Čím vyšším rozlíšením disponujú, tým je väčšia veľkosť týchto súborov, čo spôsobuje napríklad pomalšie načítavanie. Pamätajte na to, že hlavným cieľom umiestnenia obrázkov na web je priniesť jeho používateľom lepší zážitok, či dokonca aj zvýšený predaj, čo nie je pri pomalej stránke možné. To je však len jedna stránka optimalizácie obrázkov. Druhou je SEO.
SEO u obrázkov je dôležité pre ich vyhľadávanie v Google. A to platí aj celkovo o vašom webe - chcete ho dostať v neplatených výsledkoch vyhľadávania Google čím vyššie, pretože tým viac návštevníkov sa k vám dostane. Techniky SEO ako obsahový marketing a linkbuilding využíva už mnoho webstránok. Celkovému SEO dokáže pomôcť aj iný aspekt. Nie jedna SEO agentúra upozorňuje aj na správne nastavenie obrázkov. Veď koľkokrát ste sa pri ich vyhľadávaní zdržali aj na samotnej internetovej stránke, na ktorej boli umiestnené. Tým pádom rozhodne môžu ovplyvniť aj návštevnosť webu. Ak totiž potencionálny zákazník narazí pri vyhľadávaní na váš obrázok, často sa preklikne na váš web. Na to však musí byť správne optimalizovaný.
Pre algoritmy vyhľadávačov je dôležitý alternatívny text, teda alt tag. Ide o cestu, akým dokážeme v HTML oznámiť, čo sa na konkrétnom obrázku nachádza. Jeho správne vyplnenie má 5 základných pozitív:
- Zlepšenie hodnotenia v obrázkovom vyhľadávaní Google Images
- Zlepšenie prístupnosti pre zrakovo postihnutých (väčšina z nich využíva k čítaniu obsahu čítačky obrazovky. Ak nemáte vyplnený alt text, čítačky ich preskočia alebo prečítajú nezmyselný názov súboru. Dôležité je teda pomenovať súbor výstižným názvom)
- Zlepšenie kontextu obsahu
- Pri odkazovaní sú chápané ako anchor text (Google lepšie pochopí, o aký web ide)
- Zobrazia sa pri načítaní obrázku
Mimoriadne dôležitý je aj samotný názov obrázku. Ten si premyslite ešte pred jeho nahratím na web. Chybou je zvoliť číselné pomenovanie, ktoré je automaticky priradené fotoaparátom. Ak sa užívateľ pozrie na obrázok, mal by jasne rozoznať, čo je na ňom. Pre majiteľa internetovej stránky je dôležité, aby to pochopil aj vyhľadávač.
Čo všetko ovplyvňuje v organickom vyhľadávaní pozície obrázkov:
- Popísanie obrázku
- Indexácia a crawlovanie obrázku
- Rýchlosť jeho načítania
- Vlastnosti (formát, veľkosť, atribúty title a alt, názov súboru)
- sila domény - autorita webu (domain authority) s obrázkami
- Tematická zhoda s vyhľadávajúcim dokazovaním
Indexácia zahŕňa vytvorenie indexu, v ktorom vyhľadávač hľadá fulltext. Najznámejším takým vyhľadávačom je práve Google. Pri crawlovaní vyhľadávací robot putuje po internetovej stránke, sťahuje si ich jednotlivo a následne vhodne spracováva. Dôležité sú aj rôzne iné vlastnosti. Napríklad tag image vyhľadávaču poskytne nevyhnutné informácie, vďaka ktorým vie obrázok priradiť k vyhľadávacím dotazom a následne bude teda zobrazený vo vyhľadávaní. Tu použite len základné kľúčové slová. Ak k obrázku napíšete aj vhodný text, ktorý ozrejmí stručne to, čo sa na ňom nachádza, vyhľadávač sa vám určite poďakuje lepším umiestnením v organickom vyhľadávaní. Zásadnú rolu pre výslednú pozíciu aj hodnotenie má rýchlosť načítania webu. Preto je dôležité dbať na optimálny formát a veľkosť. Sila domény, tzv. autorita webu, rieši kvalitu odkazov a relevantnosť informácií. Ak sa zhoduje aj téma webu s obrázkami, len vám to pomôže. Nezabúdajte popri tom ani na dostatočne dlhý SEO text obsahujúci kľúčové slová.